Sveiki. Senokai nerašiau Jums psichologijos temomis. Todėl šiandien įkeliu šį tą, kuo iki šiol didžiuojuosi - savo pirmąjį rašto darbą, kurį rašiau dar prieš išeidama į akademines.
Rašto darbas šneka apie lytinės abstinencijos diskursus. Kaip minima ir darbe: per daug retai apie tai diskutuoja ateistai. Kam įdomu, palieku pasiskaityti:
Įvadas
Lytiniai santykiai -
pirmaeilė daugumos religijų tema, ir būtent religinėse visuomenėse dažniausiai
pabrėžiama susilaikymo, savęs „saugojimo“ svarba. Iš religijos ši tema taip pat
yra išplitusi į plačiąją kultūrą, persmelktą sekso įvaizdžių įvairiausiuose
kanaluose – spaudoje, televizijoje, muzikos industrijoje. Pasaulyje gimsta
nauji, susilaikyti skatinantys judėjimai, tampantys mada, ypatingai Amerikoje
(„Skaistybės pokyliai“, „Tikra meilė laukia“ ir kt.). Svarbią vietą užima seksualinis
švietimas, kurio tikslas – prevencija nuo lytiniu keliu plintančių ligų. Kaip
vienas iš būdų apsisaugoti, mokyklose pabrėžiama abstinencija, kai kuriuose
švietimo modeliuose tai – vis dar vienintelė apskritai siūloma prevencinė
priemonė, su kuria paaugliai yra supažindinami.
Dėstymas
The Guardian: Moralinis argumentas ikivedybiniam seksui
Vyrų susilaikymas nuo lytinių santykių iki vedybų katalikiškoje visuomenėje
Literatūros šaltiniai
Rašto darbas šneka apie lytinės abstinencijos diskursus. Kaip minima ir darbe: per daug retai apie tai diskutuoja ateistai. Kam įdomu, palieku pasiskaityti:
LIETUVOS
SVEIKATOS MOKSLŲ UNIVERSITETAS
MEDICINOS
AKADEMIJA
VISUOMENĖS
SVEIKATOS FAKULTETAS
Pirmosios pakopos studijų
programa
SVEIKATOS PSICHOLOGIJA
Susilaikymas
nuo ikivedybinių lytinių santykių
Dalyko ,,Psichologijos įvadas” rašto darbas
1 kurso 1 grupės studentė
Indrė Gegeckaitė
Darbo vadovė
Lekt. Vinga Indriūnienė
Kaunas, 2016
Įvadas
Neretai jaunų mergaičių
auklėjime ši tema taip pat nėra vengtina, apie tai skatinama kalbėti.
Pasaulietinėje visuomenėje „nekaltybės saugojimas“ tampa savęs ir savo kūno
gerbimu, sveiku santykiu su savo seksualumu. Čia, tačiau, dažniausiai nėra
pabrėžiama susilaikymo nuo santykių iki vedybų tema, labiau – svarba sulaukti
tam tikros brandos ir į lytinius santykius žiūrėti atsakingai. Tai dažnai
akcentuojama ir jaunų vyrų auklėjime, tačiau, priešingai, nei merginoms,
paprastai vyrams skaistybė nesiūloma kaip išeitis ar gyvenimo būdas, žiūrėti į
lytinius santykius atsakingai tereiškia „naudoti apsaugas“, kontracepciją.
Rašto darbe aptariami
populiariosios ir mokslinės literatūros straipsniai, siekiama plačiau
atskleisti šio fenomeno – susilaikymo nuo lytinių santykių, detales, taip pat –
pasekmes. Kad ir kiek skirtųsi populiarioji literatūra nuo mokslinės, kartais
jos – viena kitai nebūtinai prieštarauja, bet ir viena kitą papildo. Tą rasite
ir šiame rašto darbe.
Pasaulyje beatgimstant
judėjimams, vienijantiems pasaulietinius ir religinius modelius, skaistybė
tampa į paviršių vėl iškylančia tema, tarsi sujudinančia vandenis. Per daug
dažnai apie tai kalba vien religinės bendruomenės, ir per daug dažnai yra
pabrėžiami tik susilaikymo pliusai. Manau, be galo svarbu į šį reiškinį
pažiūrėti tiek iš ateistinės, tiek iš pragmatinės pusės. Susilaikymas nuo
ikivedybinių lytinių santykių: ką tai duoda poroms šiuolaikinėje visuomenėje? Į
šį klausimą ir siekiama atsakyti.
Dėstymas
Kodėl tyrimai pakartotinai įrodo, kad susilaikymas nuo sekso gerina santykių kokybę?
Shawn Alff straipsnyje
apžvelgiama, kad naujausiame (tuometiniame 2010m.) tyrime ir vėl, kaip ir
nuolatos, įrodoma, kad seksas iki vedybų gerina santykių kokybę. Autorius,
išlaikydamas dalinai objektyvią, dalinai skeptišką nuomonę, apsvarsto, kodėl
šis reiškinys linkęs kartotis ir ar tikrai visi daryti tyrimai yra atlikti
etiškai ir objektyviai.
Autorius pabrėžia, kad
dalis tyrimų būna atliekami grynai konservatoriškose visuomenėse, taip pat
dažnai – ir religingose, pavyzdžiui, kad ir minėtoji (Dean Busby, 2010)
internetinė apklausa, suorganizuota, taip pat ir jos rezultatai skaičiuoti ir
interpretuoti Brigham
Young universitete, Mormonų mokymo įstaigoje. Straipsnyje iškeliamos kitos
idėjos, kodėl abstinencija pagerina santykius – jos iš gerų santykių aiškinimo
lytinius santykius išmeta apskritai. Pavyzdžiui, faktas, kad santykiai poroje
visuomet yra geresni, kai partneriai vienas kitam yra ir draugai – vienas su
kitu dažnai kalbasi, diskutuoja, tariasi. O tam, kad poroje tai įvyktų, su, ar be
lytinių santykių, pora turi būti draugai. Todėl tarsi savaime suprantama, pagal
Shawn Alff, kad jei žmonės iki tol nebuvo pora, bet buvo geri draugai (vadinasi
– vyko ir seksualinių santykių abstinencija),
jie bus ir puikia pora.
Kitas autoriaus pateikiamas argumentas yra tai, kad
santykiai niekada neturėtų būti orientuojami vien į seksą. Tie, kurie bus
suformuoti tik dėl sekso, anksčiau ar vėliau išnyks, partneriams nusibodus ir
ieškant kitokio sekso. Seksas – tik maža
santykių dalis, ir į jokią mažą santykių dalį nereiktų orientuotis kaip į
pagrindinę, nes juk, geriausiu atveju, poroje seksas per savaitę, teigia
autorius, užima kelias valandas.
Susilaikymas nuo lytinių santykių – tai, tiesiogine
prasme, ir nesimylėjimas tą akimirką. Shawn Alff primena, kad visu tuo metu
poros užsiima bendrais hobiais ir kitomis veiklomis, formuojančiomis jų santykius
ir giluminį tarpusavio ryšį.
Kaip vienas iš minusų visiško susilaikymo srityje
autoriaus minimas nepatyrimas lytiniuose santykiuose, svetimas, prastas santykis
su savo seksualumu. Žmonės tuomet nepažįstą net savo pačių kūnų staiga įmetami
į tarsi svetimą erdvę, kurioje tieji kūnai privalo turėti naują, nepažintą
saveiką. Tai, visų pirma, yra didelis stresas, taip pat dažnai – nusivylimas po
pirmųjų lytinių santykių. Seksas iki vedybų, autoriaus nuomone, galbūt ir
sumažina skyrybų šansą, tačiau padidina šansą žmogui taip ir nesusirasti jam
tinkamesnio ar tinkamiausio partnerio: negali žinoti, kaip būtų su kitu
žmogumi, su kuriuo nieko nebandei daryti, su kuriuo nesusitikinėjai ar
nesimylėjai. Tokio sekso apskritai neįmanoma objektyviai įvertinti: pavyzdžiui,
darant apklausas. Juk tai pirmasis ir vienintelis apklausiamojo sekso
partneris, jo nėra su kuo lyginti, kaip komiškai bepažiūrėtume į šį fenomeną –
kiekvienam tokiam partneriui tai – geriausi lytiniai santykiai, kokius jie yra
turėję. Nes tai yra vieninteliai jų turėti lytiniai santykiai.
Nepaisant ne visuomet itin objektyviai atliekamų
tyrimų – jų rezultatuose yra tiesos. Susilaikymas nuo lytinių santykių
(nebūtinai iki pat vedybų) gali būti puikus pamatas porai, dėl to, kad puikus
pamatas porai yra nekurti santykių vien dėl seksualinio malonumo.
The Guardian: Moralinis argumentas ikivedybiniam seksui
Autorės
Jill Filipovic straipsnis pradedamas įžanga apie šiuo metu vėl sparčiai
Amerikoje plintančius nekaltybės saugojimo judėjimus, ji vardija už tai
pasisakančias žvaigdždes, tokias, kaip Britney Spears, Miley Cyrus, Jessica
Simpson ar Justin Bieber. Panašu, kad į Ameriką tikrai grįžta mada apie nekaltybę
šnekėti tiek pat dažnai, kiek medijose šnekama apie seksą, autorė skeptiškai
aptaria šį reiškinį.
Kaip
žinia, Amerikoje be galo daug mokesčių mokėtojų pinigų yra skiriama mokykloms
ir jų švietimo programoms. Taip pat ir seksualiniam švietimui, daug kur vis dar
akcetuojama tik abstinencija, nors jau yra įrodyta, kad per tam tikrą laiką susilaikančiųjų ir
nesusilaikančių nuo lytinių santykių jaunuolių, lytinių keliu printančių ligų
skaičiai susilygina (Dr.
Hannah Brückner, Dr. Peter Bearman, 2005m.).
Autorė
teigia, kad ikivedybiniai lytiniai santykiai yra geriausias pasirinkimas bene
visiems, pabrėždama, kad pagal apklausas, apie 95% Amerikiečių praranda
nekaltybę dar iki vedybų, nesvarbu, saugojo ją vedyboms ar ne. Negana to, net
gerokai konservatoriškesnėje autorės tėvų kartoje, t.y. prieš jos gimimą
(1983m.) devyni iš dešimties žmonių būdavo jau turėję lytinių santykių iki vedybų.
Pagal
apklausas, užuot kartą per mėnesį mylėjusis, mylintis kartą per savaitę, žmonės,
mėgindami įvardyti šią patirtį pinigais teigia, kad per metus jų laimingumą
būtų galima apibrėžti kaip gavus papildomus 50,000 JAV dolerių. Taip pat primenama,
kad mylėtis – paprasčiausiai sveika: seksas mažina stresą, kelia imunitetą,
padeda miegui ir gerina širdies darbą. O tai – svarios priežastys argumentui už
seksą. Kam laukti iki vedybų, kad tavo širdis veiktų geriau, ir patirtum mažiau
streso?
Pabrėžtina,
kad iki vedybų paprastai laukiama konservatoriškesnėse visuomenėse, kur lytys
turi standartinį darbų pasiskirstymą ir dažnai tuokiamasi žmonėms esant
jauniems. O tokiose grupėse (pasiskirsčiusiose pagal ankstyvą vedybų amžių arba
standartinius lyčių vaidmenis) tiek skyrybų skaičius, tiek santuoka
nepatenkintų žmonių skaičius yra didesnis.
Tuoktis
vėliau (o tai natūraliai mažina tikimybę tuoktis išsaugojus „lytinę nekaltybę“)
dažnai reiškia tuoktis brandžiam, tai skatina geresnį partnerio pasirinkimą ir
garantuoja, kad į santuoką žiūrima rimtai. Būtent feministinėse visuomenėse,
kur moterys tuokiasi vėliau, pačios save išlaiko ir siekia karjeros tikslų,
skyrybų skaičius yra neįtikėtinai mažas.
Straipsnyje
taip pat akcentuojama, kad Amerikoje vieni aukščiausių neplanuoto nėštumo
rodikliai (Lawrence Finer, 2011).
Tačiau į tai pažiūrima per kitą prizmę: seksas iki vedybų ar tam tikro amžiaus
visuomenėse dažnai laikomas „nešvariu“. Būtent todėl paaugliai apie tai mažai
kalbasi su vyresniaisiais, ypatingai tėvais ir mokytojais, taip pat neperka
apsaugų, nes tuo metu jaustųsi nemaloniai, tarsi darydami nusikaltimą. Net ir
pasaulietinė visuomenė vis dar stipriai spaudžia jaunąją kartą savo požiūriu į
seksualinius santykius: mes žinome, kad jie yra, mes žinome, kad jiems ateina
„tinkamas metas“, kuris, deja, nėra labai tiksliai apibrėžtas. Ir visa, kas iš
tiesų yra pateikiama – be abejonės „švarus“ yra seksas po vedybų. Straipsnyje
teigiama, kad mums nereikia daugiau susilaikymo, mums reikia seksą padaryti
švariu patį iš savęs, kaip savoką. Skleisti sekso kaip eksperimentavimo,
malonumo įdėją, susipažinimo su savo seksualumu, o ne nešvarumo ar nuodėmės.
Reikia šnekėti apie atsakingą ir abiems partneriams priimtiną seksą, štai kur
turėtų būti tikroji šnekos apie seksą visuomenėje ašis.
Autorė
teigia, kad neprieštarautų susilaikymo nuo sekso iki vedybų požiūriui kaip
kultūriniam fenomenui, tačiau dabar jis yra dėstomas mokyklose kaip privalomas
išklausyti dalykas. Povedybinis seksas nėra geriausias dalykas daugumai, ir dėl
to jis neturėtų būti stipriai brukamas jaunajai kartai. Mes matome daug sekso
medijose, mes daug kalbame apie abstinenciją su paaugliais, tačiau mums trūksta
sveiko ir natūralaus pokalbio apie seksą kaip natūralų žmonių patiriamą dalyką su
malonumais ir atsakomybėmis.
Instrukcija
laukti iki vedybų, kai net kiekvienas gyvenime susituoksime, kai net ne visų
seksualinių orientacijų poros tam tikrose valstijose/šalyse turi tokią teisę
yra tiek žiauri, tiek ir beprasmė. Visa, ką mūsų visuomenei padaro šis dalinai
aseksualus susilaikymo kultas yra tai, kad žmonės po to nešneka apie seksą,
bijo iškomunikuoti problemas, bijo kalbėtis net apie tai, kas jų naujose
patirtyse buvo malonu. O tai,
automatiškai, jau prastina ir povedybinį seksą.
Spaudoje plinta
pasakojimai apie moteris ir vyrus, laukusius iki vedybų tik tam, kad sužinotų,
jog vienas kitam yra absoliučiai netikę
sekso partneriai. Kol dalį to galima pateisinti seksualiniu neišprusimu, kuris
mažės su laiku, dalis to – tiesiog nuoga tiesa: mes negalime visi vieni su
kitais sutapti. O tai reiškia, kad iki vedybų svarbu išsiaiškinti, ar partneris
yra tau tinkamas – juk su juo planuoji, ir, katalikiškose visuomenėse turėtum,
nugyventi visą savo gyvenimą.
Vyrų susilaikymas nuo lytinių santykių iki vedybų katalikiškoje visuomenėje
Kandidatė į sociologijos daktaro laipsnį
Vašingtono universitete, Sarah Diefendorf atliko ilgalaikį tyrimą imdama interviu vienoje evangelinėje “Upės“ (priklausančios
Tiesos Žinios bažnyčiai) penkiolikos
vyrų, kas savaitę susitinkančių
pabendrauti apie savo susilaikymą ir kitas problemines temas, grupėje. Taip pat
kiekvienas iš tiriamųjų turėdavo mentorių - ar net kelis -, prižiūrinčius, kad
„saugomasis“ nenusižengtų nekaltybės saugojimo taisyklėms. 2008m. Tyrimo autorė ne tik dalyvavo bet ir
pravedė keletą susitikimų su grupės nariais, norėdama suprasti jų veiklą ir
sistemą, pasižymėdama jų įspūdžius apie
būsimas vedybas ir būsimą seksą. Pastebėta labai daug priešpriešos žiūrint į
seksą kaip į reiškinį: kaip į gyvulišką
(iki vestuvinį) arba šventą (povestuvinį).
2011-ais metais buvo pravesti keturi susitikimai
tarp jau tarsi yrančių grupės narių (14 iš jų susituokė ir nebematė
poreikio dalintis savo išgyvenimais
apie, dabar, jau „šventą“ seksą). Taip pat padaryti interviu ir su respondentų
žmonomis. Šiais duomenimis ir remiasi tyrimas, lygindamas situaciją 2008 ir
2011 metais. Surinkti duomenys buvo suskirstyti į grupes pagal tam tikrus
kriterijus, paliekant dvi esmines tyrinėjamas grupes: gyvuliškumo ir šventumo potyrius.
Buvo
nustatyta, kad kol povedybinis seksas yra laikomas šventu, gyvuliškumo įspūdis
kartkartėmis vis tiek yra respondentų patiriamas (įvardyjimas kaip aistra, ar,
galų gale, seksas ne šeimos pratęsimui), tačiau dingsta palaikymas, nes
palaikomosios „Upės“ grupės nariai nesidalina savo povedybiniais gyvenimais,
teigdami, kad taip jie gerbia savo žmonas – apie tai turėtų būti kalbamasi tik
su vedybų partneriais (tačiau verta pabrėžti, kad vyrai teigė ir su žmonomis
apie tai nesikalbą).
Žvėriškieji sekso elementai, aistros
misinterpretavimas liko, tačiau neliko su kuo apie tai pasikalbėti. Kaip ir įprastoje katalikiškoje visuomenėje,
moterys šiems vyrams buvo apibūdinamos kaip veikiau aseksualios gyvenimo partnerės
nei kažkas, kas ir pats turėtų aistros troškimą. Taip pat įsivaizduota, kad
vedus žmonos visuomet bus jų aistrai patenkinti. Todėl išties vedus atsirado
pakankamai daug konfliktų tarp to, ko tikėtasi, ir kas iš tiesų yra vedybos,
seksualumas, moterų patiriami jausmai ir įgeidžiai. Vyriškumo sąmprata,
suformuota katalikiškoje vyrų, susilaikiusių nuo ikivedybinių lytinių santykių,
grupėje neigiamai paveikė tiek juos pačius, tiek jų partnerius.
Išvados
Nepaisant mokslinės ir populiariosios literatūros
skirtumų, ikivedybinių lytinių santykių tema nuomonės ir tyrimai sutampa.
Galbūt kartais skyrybos ir yra retesnės tarp katalikiškos visuomenės narių,
tačiau tai niekaip neįrodo santykių kokybės, kaip ir neįrodo, kad santykiai
geresni būtent dėl seksualinio elgesio faktoriaus.
Abstinencija neprivalo ir netgi negali būti
vienintelė pristatoma priemonė atsakingiems lytiniams santykiams skatinti – toks būdas ir pats iš
savęs prieštarauja prevencijai, pristatydamas ikivedybinį seksą kaip nešvarų ir
nepageidaujamą. Yra labai daug ir įvairių būdų pasirinkti seksualinį partnerį,
taip pat, kaip ir vedybų partnerį, tiek populiariojo žanro literatūroje, tiek
moksliniu tyrimu pabrėžiama, jog sėkmingi santykiai negali suktis vien aplink
seksualinius malonumus, tai – tik viena maža sėkmingų santykių detalė, todėl
aplink ją sukurti santykiai, veikiausiai, dėl jos ir sugrius.
Kol populiariojoje literatūroje sklando
įvairiausios istorijos apie skaudžias nekaltybę saugojusių ir ištekėjusių/vedusių
žmonių patirtis, Amerikoje kyla nauji ir nauji judėjimai prieš ikivedybinius
lytinius santykius, realybė lieka tokia: iki 95% amerikiečių ko gero pasimylės
dar iki vestuvių. Ir, atsižvelgiant į Sarah Diefendorf tyrimą bei keletą kitų
pavyzdžių, tai yra geriausia, kas gali nutikti daugumai amerikiečių.
Ko
gero, panašias tendencijas galima taikyti ir kitoms vakarų šalims, kai kurios
iš jų, kad ir Lietuva, galime teigti, yra net konservatoriškesnės. Apie
kylančius nekaltybės išsaugojimo judėjimus reikia kalbėti ir čia, paprastai
mados plinta ir anksčiau ar vėliau iš Amerikos atkeliauja į Vakarus.
Atsižvelgiant į tai, kad kai kurių šalių visuomenės yra gerokai labiau
konservatoriškos, nei Amerika, tokie judėjimai čia gali tik dar labiau „apsukti
galvas“ ir nukreipti akis nuo realybės ir faktų, rodančių, kad viskas turi dvi
medalio puses.
1.
1. Shawn Alff. Why studies keep findinf
that abstinence before marriage benefits your relationship. Internetinis
šaltinis, paskelbta 2011 01 03.
http://www.cltampa.com/news-views/sex-love/article/20742482/why-studies-keep-finding-that-abstinence-before-marriage-benefits-your-relationship
http://www.cltampa.com/news-views/sex-love/article/20742482/why-studies-keep-finding-that-abstinence-before-marriage-benefits-your-relationship
2. 2.
Jill Filipovic. The moral case for sex
before marriage. Internetinis šaltinis, paskelbta 2012 09 24.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/sep/24/moral-case-for-sex-before-marriage
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/sep/24/moral-case-for-sex-before-marriage
3. 3.
Sarah Diefendorf. After the wedding
night: Sexual Abstinence and Masculinities over the Life Course. Internetinis
šaltinis, paskelbta Gender & Society 2015 10.
http://gas.sagepub.com.ezproxy.dbazes.lsmuni.lt:2048/content/29/5/647.full.pdf+html
Komentarai
Rašyti komentarą