Scena: žmogus įeina į vaistinę. Pagriebia pirmą pasitaikiusį vaistų
buteliuką, išgeria penkioliką – dvidešimt tablečių ir stebi savo kūno pokyčius.
Arba mirtį.
Scena: kitas, stiklines vaistinės duris pravėręs vyras ramiai nužingsniuoja
iki lentynos, lėtai paima buteliuką ir atidžiai perskaito etiketę. Ten
medžiagos pavadinimas, vartojimo būdas, kontraindikacijos, pašalinis poveikis.
Po šių scenų (akivaizdžiai, eilute žemiau) pagalvoju, jog racionalizmas
atsirado tam, kad niekam nereikėtų mirti. Žinau, perdedu.
Prieš porą dienų troleibuse atsiverčiau trečiąjį filosofijos įvado (Nekrašas,
2008) skyrių, skirtą epistemologijai (pažinimo filosofijai). Ir, nors žinau,
bus teigiančių, kad rimtai literatūrai reikalingas puodelis kavos and shit, bet šis ginčas irgi būtų
beprasmis, nes man troleibusuose viskas labai gerai. Įvado, giliau išskaidyto į
poskyrius, vieno iš jų puslapiuose puošniai guli aptarinėjamasis racionalistų ir
empirikų ginčas.
Nuo kurio nušvintu tik kitą rytą, nejučiomis pati vos neįsivėlusi į vieną
tokį ginčą, kai mane įžiebia „gali būti apsiskaičiusi, tačiau nežinosi, kas tai
yra, kol pati nepatirsi“. Kaip dažnai aš girdžiu šitą frazę, ypač antrąją jos
pusę! Ir nors istorijoje tikrai yra atvejų, kuomet medikai eksperimentinius
vaistus ir gydymo būdus bandė būtent ant
savęs, nemanau, kad privalai sirgti cerebriniu paralyžiumi, jei nori
išsiaiškinti, kas tai yra. Netgi priešingai: kadangi nemažai daliai žmonių,
greta kūno sutrikimų, kuriuos sukelia smegenų pažeidimai, sutrinka ir protinės
raidos vystymasis, todėl jausiuosi visai nesuklydusi, pasakydama, kad visiškai paralyžiuotas žmogus dažnai gali ir
pats nežinoti, kas yra paralyžius. Nežinoti, bet patirti.
Todėl manau, kad pirmiausia derėtų mažų mažiausiai pripažinti faktą, kad
yra reiškinys, ir yra jo interpretacija. Tai žmogaus pasaulio suvokimo
pagrindai ir todėl čia nešnekėsiu apie aukštesnės tiesos supratimą ar dar ką
ypatingai nežemiško, tik apie tai, kas vienaip ar kitaip mus kasdien supa.
Nuoširdžiai nerandu tų dviejų žodžių sensation
ir perception gero lietuviško
atitikmens. Besidomintiems žmogaus galėjimu matyti ir suprasti objektus,
klausyti, sudėti iš pabirų natų muziką, iš faktų suklijuoti tendencijas, tenka
anksčiau ar vėliau tuos du žodžius psichologijoje prieiti. Sensation – jutimas, tai neapdorotas lytėjimo, regos, klausos
produktas. Tai tai, kaip mūsų kūnas, dar prieš impulsui nukeliaujant į
smegenis, patiria objektus ir reiškinius. Tada įstoja suvokimas/ interpretacija
– perception. Kugelio kvapas,
primenantis vaikystę, įsibrovimo garso išskyrimas iš taikių garsų – tai jau
nebe padriki neapdoroti impulsai, tai yra grynų gryniausias jutimo susiejimas
su visomis žiniomis, kurias žmogus sukaupia iki to momento laike.
Daugybę metų mokslas dirba tam, kad kuo mažiau žmonių nusidegintų su saulės
šviesa sureagavusiomis keisto, didelio augalo sultimis (dabar tai vadiname
Sosnovskio barščiais), numirtų nuo ligų – tiek fizinių, tiek psichinių, taptų
priklausomi nuo narkotinių medžiagų. Tai dabar mes turim žinių apie tuos
didžiulius krapus, atpažintus sutrikimus, kuriems gydyti ar palengvinti dabar
yra specialistai, pagalbos grupės. Dabar turime net kavą su sumažintu kofeino
kiekiu.
Kai kurie empirikai mane stebina savo atsiskyrimo nuo mokslo apskritai:
regis, jiems atrodo, jog informacija, surinkta apie tendencingus, jų šiuo metu
patiriamus reiškinius, yra surinkta iš apklausų Marse (ką čia Marse, čia
žymiai labiau tiktų Nibiru!), o ne į juos panašių, tą patį patiriančių individų liudijimų.
Patiriančių tą patį. Tačiau nebūtinai taip pat! Sakyti, jog kažką suvokti
gali tik patyręs – tai maldaujamai šauktis individualumo, siekti skirtybės: „aš
tai patyriau, tu to nepatyrei, ir todėl mes esame netapatūs“.
Tai yra gana ironiška, kai pagalvoji, kad mes ir taip viską jaučiame
skirtingai, ir ta vienintelė mintis pati savaime gali išgelbėti empirikus nuo
viso šito ginčo.
Ba dum tss.
Ba dum tss.
Todėl visai nesvarbu būti patyrus tą patį, nes, pripažinkime, tai – ne tas
pats. Tai gali būti panašu, gali būti arčiau, bet žmogui vis tieka pažinus tik jo ir tik jo patiriamas reiškinys ir tik jo ir tik jo individuali interpretacija.
O mokslas, kur iš šio monologo dingo mokslas, klausite jūs. Niekur jis
nedingo, jis visada šalia. Dera atsižvelgti, šiuo atveju mokslas yra
statistika. Mokslas mėgsta daugumą. Išsirinkus bet kokią ligą, depresiją,
pavyzdžiui, mokslas ras būdus ją identifikuoti, ras priežastis ir suskirstys jas
procentais, atrinks simptomus pagal jų dažnumą. Ir tai, kas būdinga beveik
visiems, bus pripažinta kaip standartinis simptomas, kurio gali ir neturėti,
bet dauguma turi, o be jo, individualumo ir kitoniškumo paieškoms visada bus
simptomų, kurie bus veik unikalūs. Jei kada pritrūks individualumo,
atsiminkite, kad jūs, toks sergantis depresija, esate vienintelis! Nes ir
nesergantis esate vienintelis. Turite savo DNR, savo patirtis ir esate
unikalus, nesvarbu, su depresija ar be, ir ji čia niekuo dėta.
Sakyti, jog visi tie skaičiai ir dažnumai yra nieko verti, nes vis tiek
reikia patirti, tai sakyti, kad medžio augimas yra pažinus tik pačiam medžiui.
Na, o tuo tarpu žmonės, augalų dauginimąsi ir augimą išskaidę į fazes (kaip
bežiūrėsiu, tie žmonės turbūt vadinami botanikais), turi ką pasakyti šiuo
klausimu: medis neturi jokių sąmonės apraiškų. Medis pats sau nėra pažinus. Ne
tik jis nepažįsta savo augimo, turbūt jis jo net nepatiria.
O kai kurie dalykai ir šiaip aiškiai ir blaiviai matomi tik iš šono.
Šachmatai geriausiai matosi tiesiai iš viršaus, kai pats nežaidi ir nepalaikai
nė vienos pusės, ir tavo proto neblausia nusiteikimai. Todėl taip dažnai ir
nutinka, kad alkoholikas apie savo priklausomybę sužino pats paskutinis.
Nesakau, kad racionalizmas yra šventa karvė. Bet man atrodo, kad su išlygomis racionalizmas ir empirizmas yra veik vienas be kito neegzistuojantys, ir, negana to, jie gali nesunkiai žengti drauge. Ir žengia.
Nes jei pripažįstam, kad mes, nuo tada kai gimėme beveik tabula rasa, visa patiriame daugiau ar
mažiau skirtingai, vadinasi, ir racionalizuojame daugiau ar mažiau skirtingai –
dėl tos pačios priežasties. Ir, žmonėms dalinantis savo individualiomis
patirtimis – kiek tai įmanoma išreiškti kalba, kiti tas patirtis gali siurbti,
apmąstyti – kiek tai yra kalba įmanoma, ir taip pasaulis kooperuoja. Jeigu
mokslas nežinotų, kas yra depresija, jūs, sergantis ja, kitame laido gale, mano
mielas, irgi nežinotumėt, kuo sergate.
Ir apskritai, vien tai, kad nežinome, ką reiškia kažkuo būti, nereiškia,
kad turime nustoti stengtis. Visi judėjimai už lygias teises ir galimybes /
prieš žiaurų elgesį įgavo pagreitį tuomet, kai prie jų prisijungdavo žmonės,
nežinantys, ką reiškia būti juodaodžiu, delfinu, homoseksualu, lesbiete,
banginiu, moterimi ar tiesiog užteršta upe. Nes matyti galima ir iš šono. Tik
todėl, kad matyti galima ir iš šono.
Komentarai
Rašyti komentarą