Nežinau, kaip, bet
būtent šiandien akys užkliuvo už Kauno Dienoje prieš daugiau nei pusmetį
paskelbto straipsnio, kurio pavadinimas, supraskit, labai mažai kuo skiriasi
nuo manojo: „P . Gražulis: esu dėkingas tėvams, kad vaikystėje mane mušė“.
Skiriasi tik kokiais trimis žodžiais, ir visais jais – dėl priežasties, ne dėl
kokio nesusipratimo.
Prieš veliantis į
bet kokias diskusijas, norėčiau pabrėžti, kad mušimas nėra jokia auklėjimo
priemonė ir jis neturi nieko bendro su asmenybės formavimu. Arčiausiai to – tik
regresas: asmenybės deformacija.
Smurtas prieš
vaikus (būtent todėl prieš, o ne
įvardijamas kaip už ir žmonės,
mušdami vaikus, neskanduoja nei „už geresnę Lietuvą“, nei „už geresnius vaikus“)
yra tik suaugusiųjų būdas išsilieti ant silpniausios, mažiausios visuomenės
grandies. Jis tuo labai panašus į klasės gražuolį, kimbantį sumušti klasės
moksliuko. To, kuris toje srityje silpniausias, toks silpnas, kad visai ne varžovas.
Apskritai, kai
šnekama apie vyro smurtą prieš žmoną – arba atvirkščiai -, tai vienintelis,
manantis, kad tuo kažko išmokys žmogų, yra pats smurtautojas. Kodėl su vaikais
turėtų būti kitaip?
Siekiant vaiką
pamokyti ir suprasti veiksmų pasekmes, jį mušti – tai ne moralės ar
samprotavimo ugdymo būdas. Taip auginamas žvėris, kurio vienintelis tikslas yra
išgyventi (taip pat ir kuo greičiau palikti namus, kuo greičiau prasimanyti
pinigų, kuo greičiau tapti „nepriklausomam“). Jis gali kuriam laikui nustoti
taip elgtis, iš baimės būti primuštas, bet jis nesupras savo veiksmų ar minčių
apie tuos veiksmus klaidingumo. Ir tai, be abejo, išlįs tada, kai niekas šalia
su diržu nestovės: bus išėję į darbą, nebegyvens kartu ar, paprasčiausiai, jau
bus numirę.
Netgi ir tiems,
kurie pripažįsta, kad vaiko lupimas nėra labai konstruktyvus veiksmas, bet vis
tiek niekaip negali liautis to daryti ir tiki, kad gal kas nors visgi gauna iš
to naudos, turiu paprastos, jau labai išpopuliarėjusios statistikos: JAVvalstijų, kuriose įgalinta ir neįgalinta mirties bausmė, nusikaltimų kiekį,kuris yra labai, labai apylygis. Gerai gerai, šiame puslapyje teigiama, kad ten, kur mirties bausmė panaikinta, nusikaltimų mažiau. Jei
net grasant mirtimi niekas nesikeičia (paprasčiausiai, nusikaltimo, kaip ir
negero darbo metu, dažniausiai nėra galvojama apie bausmę), verta susimąstyti,
iš kur toks šventas žinojimas, kad viskas čia yra normaliai. Kuomet vaikas,
geriausiu atveju, dar šviežių įspūdžių kupinas, susilaikys nuo veiksmo, net
nesuvokdamas, kad tas veiksmas galėtų būti blogas, tiesiog dėl to, kad gaus
lupti.
Tai visgi, iš kur
toks šventas naivumas? Norėdama atsakyti į šį klausimą, aš keliu dar vieną:
kada gi dažniausiai prieš vaikus yra keliama ranka? Pavyzdžiui, ar įsivaizduojate tokią situaciją: ramus šeštadienis, šeima leidžia laiką namuose,
tėvas, genamas nuobodulio ir meilės vaikams svarsto, ką čia tokio nuveikus,
kaip čia pavertus vaikus geresniais, ir staiga it perkūnas iš giedro dangaus
šauna mintis – „O, einu, pašauksiu ant vaikų, ai, nu ir gal dar prie to paties
pamušiu, kad geresni žmonės išaugtų“. Skamba keistai? Išties.
Būtent todėl,
kad smurto imamasi, kai žmogus išmuštas
iš vėžių, netenka kantrybės ir neranda sveikesnių būdų išsilieti, nuleisti
garą, bet svarbiausia – susidoroti su
situacija. Tuo tarpu auklėjimas, auginimas, kaip ir bet koks progresyvus
ilgalaikis darbas, reikalauja tiek pasiruošimo, tiek išsamaus veiksmų plano.
Reikia beprotiškai
daug dirbti su savimi, kad stresinėse ir ekstremaliose situacijose žmogaus
veiksmai atspindėtų jo kasdien nešamas vertybes, ir tie žmonės, kurie pratrūkę
lemiamu momentu sugalvoja kažką pamokyti, kaip vergą Mauritanijoje (įdomu, ar
ten kaip vergų pop kultūra, išliko plakimas botagu?), kad daugiau taip
nedarytų, turbūt nėra tie daugiausiai su savimi dirbantys žmonės.
Visi tie
pateisinimai ir lieka tik pateisinimais. Jei kyla noras teisinti, vadinasi,
yra ką. Suaugusiems tai puikus būdas užsimiršti, kaip jie nemoka valdytis,
tvarkyti problemų, kokie jie likę į smurtą. Atsižvelgiant į „sveikųjų“ liūdną
psichikos sveikatos padėtį Lietuvoje, nėra ko stebėtis. O ir tiems žmonėms mintis, kad galima gyventi – ir kažkas gyvena – kitaip,
atrodo neprieinama. Be to, kaimynai savo vaiką irgi lupa... O dar, kas be ko,
va, jie patys taip užaugo, ir ką, ir nieko, žiūrėkite, kokie žmonės išaugo,
viskas gerai. Tektų imti ir pripažinti, kad ir patys yra traumuoti, ir to
vaikystės pavyzdžio vedini (nes vaiko asmenybę kur kas labiau formuoja tėvų
pavyzdys nei Coelho citatos) augina naująją kartą.
Tie vaikai vis „patys
prisiprašo“, taip pritaikomi kaltos aukos
modeliai, kuriais po to teisinama viskas, nuo mėlynės paakyje iki redakcijos
iššaudymo, ištisų genocidų.
Normali žmogaus
reakcija į skausmą yra atsitraukti nuo skausmo šaltinio. Tai yra įgimta, tai
yra paprasčiausia apsauginė reakcija ir žmogus taip sutvertas. Nuo ugnies ranką
patraukiame, ir iš to nieko daugiau neišmokstame, tik nekišti į ją rankų. Ir tai,
nesąlyginiai refleksai čia gerokai patikimesni už bausmes.
Tačiau, jei nuo
skausmo šaltinio atsitraukti, dėl vienų ar kitų priežasčių, nepavyksta, ilgainiui
jis yra imamas teisinti iš abiejų pusių – tėvams vaikas tampa pats prisiprašęs,
vaikui, net ir užaugusiam, tėvai gali imti atrodyti žinoję, ką daro, tikrai
įkrėtę košės, aplaužę ragus. Auklėjimo tikslas
nėra nusodinti žmogų ir aplaužyti jam
ragus. Tai absoliučiai destruktyvu. Auklėjant verta siekti užauginti
žmogų, kuris ir pats kažko siektų, o ne tiesiog savo gyvenimo tikslu pasirinktų
nesiekti tam tikrų dalykų, nes galima nukentėti.
Ilgainiui gali
pasidaryti per sunku suvokti, kad tave tiesiog muša, Kad tu dėl to nekaltas. Kad žmogus, kuris tave muša, tuo metu tau nesiekia jokio didesnio tikslo ir
šventumo, jis paprasčiausiai turi problemų. Bet taip yra. Tad gal pagaliau
prisipažinkime klydę ir išženkime iš akmens amžiaus. Bausmėmis vaikai išvis
neturėtų būti ugdomi (ir nėra, nes visa, ką įsivaizduojame bausmėmis, ir nėra
ugdantys dalykai). Įženkime į amžių, kur su vaikais šnekama, kas ir kodėl
nutiko, pasakojama, kaip kitas dėl to galėjo pasijausti, siūloma pačiam įlipti
į tuos batus ir pamąstyti, ar vaikas norėtų būti šitaip nuskriaustas. Kur
ugdomas mąstantis žmogus, ilgainiui imsiantis suvokti, kad yra gerokai
kilnesnių tikslų kažką daryti ar kažko nedaryti, negu būti nubaustam. Kuriam pats samprotavimas blogai pasielgus savaime bus bausmė, nes ant jo, mąstančio, sąžinės guls kitam sukelta kančia.
Auginkime
žmones, kurie nuolat mąstys apie savo vertybių prasmę ir kada nors, prieš pat
užrikdami ant vaiko, suvoks, kad anoks tai auklėjimas.
Ką man davė
smurtas? Už ką aš turėčiau būti dėkinga? Nematau tame nieko teigiamo. Jeigu P. Gražulio nebūtų
mušę, nebūtinai jis dabar būtų prezidentas, bet gal bent, visai netyčia,
kritiškai mąstantis ar argumentais savo teiginius papildantis žmogus.
Smurto giminėje metu man, tuo tarpu, teko nešti didžiausią įmanomą įsivaizduoti
neapykantos kartėlį žmogui, kuriam ir iki šiol negaliu pilnai atleisti ir judėti
pirmyn, bet užvis baisiausia: nuolatinę baimę - kadais tik pastiprėjusią su broliuko gimimu -,
kad ir aš, netekusi kantrybės, kada nors neatsilaikysiu.
Būti mušamam
skauda. Ir čia nėra jokių bet.
Komentarai
Rašyti komentarą